به نام او

می خوام بدون فکر فقط بنویسم . بدون هیچ گونه فکری راجع به نوشته هام .

 

می خوام برم بیرون . برم و برا یک بارم که شده همه جا رو بگردم . همه چیز رو بینم . با همه جور مردم حرف بزنم همه جور فرهنگی رو ببینم و شکوهمندی های هر کدوم از این تمدن ها رو درک کنم . می خوام قادر باشم از گذشته پر افتخار ملتم با اطلاع بشم .خیلی چیز ها ست که ما به دست فراموشی سپردیمشون . به قول ناپلئون اگر می خواهی ملتی رو از فرهنگ خودش دور نگهش داری تاریخش رو ازش بگیر .

 چند تا مون می دونیم که فلسفه عید چیه . فلسفه سفره هفت سین چیه . چند تا از ما می دونیم که 6 فروردین که بهش جشن خاصه یا روز خرداد می گند چیه . چند تا از ما می دونیم که چرا مردم تو عید لباس های نو می پوشیدند . چند نفر از ما می دونیم که به دستور چه کسی این روزها به عنوان عید ملی انتخاب شده . چند نفر از ما می دونیم که چهار شنبه سوری قبل از سال برا چی بوده . توش چی کارا می کردند . برای چی این کارا رو می کردند . چرا کوزه می شکستند . چرا از رو آتیش می پریدند . مراسم قاشق زنون واسه چی بوده . این سفره هفت سینی که می گفتند چرا باید این طوری چیده می شد . چرا آیینه توش می گذاشتند . چرا پرتقال و سیب رو تو آب ول می کردند . چند نفرمون فلسفه این کار رو می دونیم . چند نفرمون می دونیم که ایرانی ها از هفت هزار سال پیش به گرد بودن زمین اعتقاد داشتند و دلیل انداختن پرتقال عید تو آب رو به قرار گرفتن زمین بر روی شاخ های یک گاو بزرگ نسبت می دادند . چند تا از ما می دونیم که اسپندارمذ که 5 اسفند باشه از روز های ملی ایرانی ها بوده و به نام روز زن نام گذاری شده بوده . چند تا از ما می دونیم ، دیبدین ، دی بمهر ، و دی باذر چه روز های هستند و چه اتفاقاتی توش اتفاق می افتاده . کدوم ها مون می دونیم که در  هفت خرداد که به جشن نیلوفر معروف هست مردم چه کار هایی می کردند . چند تا از ما می دونند که ایرانی ها در هر ماه از سال یک روز ملی دارند و اون رو جشن می گرفتند . روزی که مصادف با اسم ماه می شده . چند تا از ما فلسفه نام گذاری 12 ماه سال رو می دونیم و اینکه این اسم ها از کجا سر چشمه می گیرند ؟ و چه کسی نام گذاری کرده ؟

چند نفر از ما ادعای ایرانی بودن می کنند ؟ از این بین چند نفر هستند که فرهنگ و تمدن خودشون رو شناخته باشند ؟

آیا ما ایرانی هستیم در صورتی که حتی اسم مراسم پر افتخار ایرانی ها رو نمی دونیم . چه برسه به اینکه بخواهیم از اونا و فلسفشون اطلاع هم داشته باشیم .

برامون فقط شکلی از سنت مونده که روز به روز به سوی افول میره و هر روز برامون ارزش هاش رو از دست می ده . هیچ فکر کردید چرا ؟ چون که ما کور کورانه به تقلید پرداختیم بدون اینکه به اصل این وقایع و هدفشون دقت کنیم . برای اینکه نخواستیم فرهنگ خودمون رو بشناسیم .

تا حالا هیچ فکر کردید که چرا ما می دونیم که تو جشن هالووین چه کار هایی می کنند . می دونیم عید پاک چیه . می دونیم بالماسکه چیه .می دونیم ولنتاین چیه .  می دونیم عید آب چیه . می دونیم که کارناوال چیه ولی نمی دونیم که که مهرگان چیه . جشن سده چیه . نمی دونیم که وقتی می گند چله زمستون منظورشون چه روز هایی هست . چله تابستون از کی شروع می شه و کی تموم می شه .

چند تا از ما می دونیم که نام 6 تا از خدایان زردشت  یا امشاسپندان به نام ماه های سال هست . ( بهمن ، اردیبهشت ، شهریور ، خرداد ، امرداد ، اسپندار مذ ) .

چگونست که وقتی از ما می پرسند نام عجایب هفت گانه دنیای قدیم رو بگو  سریع جواب می دیم که : آرامگاه مجلل موزله ، اهرام مصر ، مناره اسکندریه ، مجسمه عظیم ردس که پیکر افولون را نشان می داد ، حدائق معلقه سمیرامیس در بابل ، مجسمه زاوش الیمپی در المپیا که به دست فیدیاس ساخته شد و در نهایت معبد ارتمیس در افسس .

ولی وقتی از ما می پرسند که چند بنای ملی خودت رو نام ببر و بگو کجا هستند و به دست کی ساخته شدند هممون به تته پته می افتیم .

 

کاش کمی از این فرهنگ غنی رو درک می کردیم تا اون وقت هرگر اون رو به دست فراموشی نمی سپردیم و گذشت زمان اون رو برامون کم رنگ و بی ارزش نمی کرد  .

بیایید کمی فرهنگمون رو بشناسیم .

 

 نویسنده : هادی بیرقدار

نظرات 1 + ارسال نظر
٪٪- یکشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 02:07 ب.ظ

are jeddan bayad doonest in falsafeyeh haftsin chiyeh khili ghashangtaresh mikoneh...badesham eydeton mobaraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak...%%-

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد